Voor professionals

Als eerstelijns zorgprofessional zie je vaak patiënten met klachten zoals vermoeidheid, stress, angst, pijn in de nek en somberheid. Deze klachten hebben lang niet altijd een medische oorzaak. Vaak spelen onderliggende sociaal maatschappelijke problemen een rol. Wil je deze patiënten motiveren om hier iets aan te doen, denk dan aan Welzijn op Recept!

Hoe werkt het in vogelvlucht: video en patiëntreis

Wat levert Welzijn op Recept op voor de patiënt

Mensen die een welzijnsrecept hebben ontvangen geven aan een een toename te hebben ervaren in eigen kracht, zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en sociale contacten. Verder geven ze aan een betere gezondheid te ervaren. (Bron: Bijblijven 2015, 31, 926-934 Welzijn op Recept: een duwtje in de rug bij het weer aangaan van sociale contacten)

Vragen & Contact

Voor intercollegiaal overleg of meer informatie, neem contact op met de welzijnscoach van jouw wijk via het centrale nummer van inZet 079 888 77 70 of stuur een email naar welzijnoprecept@inzet-indewijk.nl

Welzijn op Recept: uitgebreide informatie

De zorgprofessional

Stap 1: Consult bij de zorgprofessional

  • Bespreek met jouw patiënt de mogelijkheid om gebruik te maken van Welzijn op Recept. Eventueel aan de hand van het uitleg filmpje (duur 1,5 minuut).
  • Bij interesse, verwijs via ZorgDomein naar Welzijn op Recept. 

Je vindt Welzijn op Recept in het zorgvraagmenu onder: Welzijn – Leefstijl Algemeen – Welzijn op Recept

  • Mail of geef de verwijsbrief uit Zorgdomein aan de cliënt.
  • Vertel de patiënt dat de welzijnscoach binnen enkele dagen contact opneemt om een afspraak te maken. 

Meegeven aan de patiënt:

  • Verwijsbrief zorgdomein (uitgeprint of per mail). Hierop staat een link naar de website met meer informatie en een filmpje.
  • Indien van toepassing: het spinnenweb Positieve gezondheid. Dit om te voorkomen dat de patiënt dit met de welzijnscoach nog een keer moet invullen.

De welzijnscoach

Stap 2: Maken van een afspraak

De welzijnscoach neemt binnen vier werkdagen telefonisch (bij voorkeur) contact op. Tijdens dit gesprek vindt een eerste korte kennismaking plaats en wordt een afspraak gemaakt voor een startgesprek. Streven is dat het startgesprek binnen 10 werkdagen na het telefonisch contact plaatsvindt.

Stap 3: Startgesprek

Tijdens het startgesprek bespreekt de welzijnscoach met de patiënt hoe het gaat. Zij gaan in gesprek over de wensen, behoeften en mogelijkheden van de patiënt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het model van Positieve Gezondheid, een benadering van gezondheid die uitgaat van veerkracht en eigen regie. 

Terugkoppeling aan verwijzer: via Zorgdomein geeft de welzijnscoach een korte terugkoppeling aan de verwijzer over de uitkomst van het intakegesprek en het eventuele vervolg.

Stap 4: Samen op zoek naar een activiteit en warme overdracht

In een traject van maximaal 5 contactmoment gaat de cliënt onder begeleiding van de welzijnscoach op zoek naar een passende activiteit. Voorbeelden van activiteiten zijn: sport en beweging, creatieve workshops, vrijwilligerswerk of het koppelen aan een maatje Waar mogelijk vindt deze zoektocht plaats in de vorm van een collectief traject en waar nodig door middel van individuele begeleiding.

Er is altijd sprake van maatwerk. Cliënten worden gestimuleerd en geholpen om zelf zaken te regelen. Zo nodig wordt de client de eerste keren begeleidt naar een activiteit.  Wanneer een activiteit gevonden is dan zorgt de welzijnscoach voor een warme overdracht. 

Stap 5: Hoe gaat het?

Ongeveer twee weken na start van de activiteit neemt de welzijnscoach contact op met de cliënt om te vragen hoe het gaat. Is de cliënt tevreden en verloopt alles naar wens, dan stopt de ondersteuning en volgt na drie maanden een evaluatie. Zo niet, dan wordt er gekeken naar andere mogelijkheden om de hulpvraag op te lossen.

Terugkoppeling aan verwijzer: via Zorgdomein geeft de welzijnscoach een korte terugkoppeling aan de verwijzer over het resultaat van het Welzijn op Recept traject (de gekozen activiteit) en hoe dit loopt.

De welzijnscoach nodigt de client uit voor een evaluatiegesprek. Samen kijken zij of de doelen die de client voor ogen had behaald zijn. Zo nodig geeft de welzijnscoach aanvullende adviezen om doelen alsnog te behalen. Het traject wordt afgesloten.

Veelgestelde vragen door patiënten

Waar vinden de gesprekken met de Welzijnscoach plaats?

De welzijnscoach werkt in de inlooplocaties van inZet. Deze zijn verspreid door heel Zoetermeer. Indien de patiënt niet in staat is om naar een locatie te komen dan bespreekt de welzijnscoach met de patiënt wat wel mogelijk is. Bij het maken van de afspraak bepaalt de welzijnscoach samen met de patiënt waar het eerste gesprek plaatsvindt.

Wat kost Welzijn op Recept?

De hulp van de welzijnscoach van Welzijn op Recept is gratis. De activiteiten zijn dat niet altijd. De welzijnscoach kijkt altijd met de patiënt naar de wensen en de financiële mogelijkheden.

Mag de patiënt iemand meenemen naar het gesprek?

Als de patiënt het prettig vindt om een bekende mee te nemen dan mag dat. Het kan wel zijn dat er tijdens het gesprek persoonlijke dingen aan de orde komen. Niet iedereen vindt het fijn om dit te delen met een familielid, vriend of buur.

Hoeveel lang duurt een traject Welzijn op Recept?

De welzijnscoach stemt altijd met de patiënt af. Het eerste gesprek (startgesprek) duurt ongeveer een uur. Aan het eind van het eerste gesprek bepaalt de welzijnscoach samen met de patiënt wat er nodig is om aan zijn/haar vraag te voldoen. Dit is per persoon verschillend. Soms is alleen het eerste gesprek voldoende. Soms zijn er meer afspraken nodig. Welzijn op Recept is altijd tijdelijke hulp. Een duwtje in de rug. Er zijn maximaal 5 momenten van contact met de welzijnscoach. Als de Welzijnscoach merkt dat dit niet voldoende is en er meer hulp nodig is, dan zal zij dit met de patiënt bespreken.

Wordt de verwijzer op de hoogte gehouden?

De welzijnscoach terugkoppeling aan de verwijzer. Dit doet zij in ieder geval na de eerste afspraak en op het moment dat de patiënt gestart is met een activiteit. De welzijnscoach informeert de patiënt altijd als er een berichtje naar de verwijzer wordt verstuurd.

De welzijnscoach heeft geen contact opgenomen voor een afspraak. Wat nu?

De welzijnscoach probeert altijd binnen 4 werkdagen contact op te nemen. Heeft de patiënt na een week nog niets gehoord? Of heeft de patiënt een vraag? Dan kan hij/zij contact opnemen met het centrale telefoonnummer 079 888 77 70 of een mail sturen naar welzijnoprecept@inzet-indewijk.nl.