Voor patiënten

Je bent door je huisarts of de praktijkondersteuner doorverwezen naar Welzijn op Recept. Welzijn op Recept helpt je om je beter te voelen. Samen kijken we wat je nodig hebt om bijvoorbeeld zin te hebben in een nieuwe dag, meer contact met anderen te hebben, of je gelukkiger te voelen.

Hoe werkt het? Jouw reis in video en beeld

Gesprek met de huisarts of praktijkondersteuner: De huisarts of praktijkondersteuner heeft met jou een gesprek gehad. Jullie hebben samen besloten dat Welzijn op Recept je kan helpen. De huisarts of praktijkondersteuner heeft je doorverwezen. 

Afspraak maken: De welzijnscoach neemt binnen 4 werkdagen contact met je op om een afspraak te maken. Aan de telefoon zal zij alvast wat vertellen over Welzijn op Recept. Ook zal zij een paar vragen stellen. 

Startgesprek: Je ontmoet de welzijnscoach. Je leert elkaar kennen. Jullie bespreken hoe deze afspraak al goed geholpen en kun je zelf verder. Het kan ook dat er nog één of meerdere afspraken volgen.

Samen op zoek: In volgende afspraken ga je samen met de welzijnscoach uitvinden wat je graag wil doen. Dit kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan creatieve activiteiten, sport en beweging, vrijwilligerswerk of een hulp bij het vinden van een maatje. 

Hoe gaat het?  Als je een paar weken bezig bent met een activiteit dan neemt de welzijnscoach contact met je op. Zij vraagt hoe het gaat en of je blij bent met de activiteit.  Is dit niet zo, dan kijkt ze samen met jou naar andere activiteiten.

Heb je iets gevonden dat bij je past? Dan kan de welzijnscoach je helpen om te starten met de activiteit. 

Waarom Welzijn op Recept?

· Persoonlijke hulp: Activiteiten en oplossingen die passen bij jouw situatie.

· Hulp voor lichaam en geest: Niet alleen je lichaam, maar ook hoe je je voelt, is belangrijk.

· Verschillende activiteiten: Creatieve dingen, sporten, samen koffie drinken, vrijwilligerswerk enz.

· Nieuwe mensen leren kennen: Kansen om mensen te ontmoeten en meer contact te krijgen.

Veel gestelde vragen 

Waar vinden de gesprekken met de Welzijnscoach plaats?

De welzijnscoach werkt in de inlooplocaties van inZet. Deze zijn verspreid door heel Zoetermeer. Indien je niet in staat bent om naar een locatie te komen dan bespreekt de welzijnscoach wat wel mogelijk is. Bij het maken van de afspraak bepaal je samen met de welzijnscoach waar het eerste gesprek plaatsvindt.

Mag ik iemand meenemen naar het gesprek?

Als je het prettig vindt om een bekende mee te nemen dan mag dat. Het kan wel zijn dat er tijdens het gesprek persoonlijke dingen aan de orde komen. Niet iedereen vindt het fijn om dit te delen met een familielid, vriend of buur.

Wat kost Welzijn op Recept?

De hulp van de welzijnscoach van Welzijn op Recept is gratis. De activiteiten zijn dat niet altijd. De welzijnscoach kijkt altijd naar jouw wensen en of je het kan betalen. 

Hoeveel tijd kost Welzijn op Recept?

De welzijnscoach stemt altijd met jou af. Het eerste gesprek (startgesprek) duurt ongeveer een uur. Aan het eind van het eerste gesprek bepaalt de welzijnscoach samen met jou wat er nodig is om aan je vraag te voldoen. Dit is per persoon verschillend. Soms is alleen het eerste gesprek voldoende. Soms zijn er meer afspraken nodig. Welzijn op Recept is altijd tijdelijke hulp. Een duwtje in de rug. Er zijn maximaal 5 momenten van contact met de welzijnscoach. Als de Welzijnscoach merkt dat dit niet voldoende is en er meer hulp nodig is, dan zal zij dit met je bespreken.

Wordt de huisarts, praktijkondersteuner of praktijkverpleegkundige op de hoogte gehouden?

De welzijnscoach stuurt een kort berichtje naar de huisarts of andere zorgverlener die je heeft verwezen naar Welzijn op Recept. Dit doet zij in ieder geval op 2 momenten: na de eerste afspraak en als je gestart bent met een activiteit. De welzijnscoach zal altijd zeggen als er een berichtje naar de verwijzer wordt verstuurd.

De welzijnscoach heeft geen contact opgenomen voor een afspraak. Wat nu?

De welzijnscoach probeert altijd binnen 4 werkdagen contact op te nemen. Heb je na een week nog niets gehoord? Of heb je een vraag? Dan kan je contact opnemen met het algemene telefoonnummer van inZet 079 888 77 70 of een mail sturen naar info@inzet-indewijk.nl.