De waardevolle hulp van ouderenadviseur Gabrielle

Er zijn senioren die maar een klein sociaal netwerk hebben, een verhuiswens hebben of de digitale wereld niet meer kunnen bijbenen. “Ook voor de familie zijn we vaak een grote hulp”, vertelt ouderenadviseur Gabriëlle.

Gabriëlle Verhaegen werkt al geruime tijd bij inZet. “Ik bied advies, informatie en ondersteuning aan zelfstandig wonende senioren”, vertelt ze. “Om bij ons terecht te komen heb je geen indicatie of doorverwijzing nodig, je kunt gewoon contact opnemen met inZet. De hulpvragen kunnen klein of groot zijn en alles is kosteloos. 

Verschillende soorten hulp en mogelijkheden

“Waar ik mee help, verschilt per persoon”, legt ze uit. “Dat kan iets kleins zijn zoals het verlengen van een rijbewijs, maar ik heb ook weleens meegemaakt dat iemand bijna op straat staat omdat de partner is overleden en het zelf allemaal niet lukt. inZet geeft ondersteuning op allerlei gebieden, zoals:

  • Hulp bij het doen van aanvragen
  • Langer thuis wonen
  • Mantelzorg
  • Vervoer
  • Ontmoeten en activiteiten

“Ik weet dat ik voor sommige ouderen zo’n beetje het enige aanspreekpunt in hun leven ben”, vertelt Gabriëlle. “Zij hebben een heel klein netwerk. Als je dan dingen hoort als ‘ik ben blij dat ik er niet alleen voor sta’ en ‘ik vertrouw je’, is dat soms dubbel om te horen, maar tegelijkertijd ben ik blij dat ze ons weten te vinden. Helemaal sinds de coronacrisis zie ik dat veel senioren het lastig vinden om weer zelfstandig dingen te gaan ondernemen.”

Soms zijn senioren bijvoorbeeld niet meer mobiel, waardoor ze nog nauwelijks de deur uit komen. “Wij kunnen dan bijvoorbeeld helpen met een indicatie zodat ze in aanmerking komen voor passend vervoer”, legt Gabriëlle uit. “Ook kan ik ze wijzen op verschillende vrijwilligersorganisaties in de buurt of uitleggen hoe de ‘ouderenbus’ werkt. Mensen weten vaak niet wat de mogelijkheden zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die bij onze inlooplocatie als vrijwilliger aan de slag zijn gegaan. Die zie ik dan helemaal opbloeien omdat ze er weer bij horen en zich nuttig kunnen maken.”

Gabriëlle en haar collega’s weten precies wat voor mogelijkheden er in de wijk zijn en kunnen informeren over regelingen of hoe je bijvoorbeeld meer aansluiting kunt vinden. “Maar uiteraard bepaalt de hulpvrager zelf wat hij of zij wil, wij adviseren en ondersteunen waar we kunnen. Vaak merk ik dat het gebrek aan digitale vaardigheden een rol speelt. Als je bijvoorbeeld een kwijtschelding wilt aanvragen en niet bij je digitale afschriften kunt, loopt het spaak. Veel processen zijn knap ingewikkeld, dus daar helpen we graag bij.”

Hulp voor familieleden

Niet alleen ouderen zelf hebben wat aan de hulp, vertelt Gabriëlle. “We spreken geregeld kinderen die betrokken zijn bij hun ouders op leeftijd, maar die door de bomen het bos niet meer zien qua regelgeving. Zij willen dan bijvoorbeeld weten waar ze bepaalde informatie kunnen vinden over tuinonderhoud, een WMO-aanvraag, een inschrijving bij Woonnet of activiteiten. Vervolgens kunnen we samen dingen in gang zetten.”

Zorg dat je nú al oriënteert op hulp, ook al is het nog niet nodig

“Tegenwoordig zullen veel senioren zo lang mogelijk thuis moeten wonen, en vaak willen ze dat ook graag”, wil Gabriëlle nog meegeven. “Ik zie in mijn werk veel mensen waarbij dat eigenlijk al niet meer gaat. En ik gun het mensen dat ze dus nú al actie ondernemen, ook al heb je op dit moment nog geen hulp nodig. Het is goed om te bedenken hoe je er later bij wilt zitten en wat je daar nu al aan zou kunnen doen, bijvoorbeeld op het gebied van wonen en een sociaal netwerk. Ook de wachttijden voor huishoudelijke hulp lopen flink op. Klop vooral op tijd bij ons aan om te weten wat je kunt verwachten.”